Start » Binnenland » Voetbal – de belangrijkste bijzaak in ons leven – neemt toe aan populariteit

Voetbal – de belangrijkste bijzaak in ons leven – neemt toe aan populariteit

Je hoeft geen voetbalfan te zijn om dagelijks met de sport in contact te komen. Of het nu reclames op televisie of in de winkel zijn, gesprekken tussen collega´s op werk of de krantenkoppen of maandagochtend: voetbal is overal. En de populariteit van de sport neemt nog steeds toe, in de hele wereld.

Voetbal is meer dan een sport, voor velen. Voor sommigen is het de belangrijkste bijzaak in het leven. En voor een aantal echte fanatiekelingen is voetbal een religie. Een voetbalwedstrijd kan het startpunt geven van een oorlog (rellen voor een wedstrijd tussen Dinamo Zagreb en Rode Ster Belgrado in 1990 gelden als het begin van de oorlog in voormalig Joegoslavië), voetbalhelden kunnen als goden vereerd worden (de Iglesia Maradoniana in Argentinië is volledig gebouwd rondom de heldenstatus van Diego Maradona in dat land), en voetbal zorgt voor verbroedering. Die passie en emotie voor voetbal is inmiddels wereldwijd, en blijft intussen stijgen. Een onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen toont aan dat meer dan 40 procent van de mensen boven de 16 jaar, woonachtig in stedelijke gebieden over de hele wereld, (zeer) geïnteresseerd zijn in voetbal. Dat is meer dan welke sport dan ook. En die populariteit neemt alleen maar toe: Voetbal heeft in Azië een voet aan de grond heeft gezet (Thailand, Maleisië en Singapore staan in de top 20 van landen waar voetbal het meest populair is), en verschillende Europese (top)clubs zijn in Aziatische handen.

Bron: Pexels

Ook in de Verenigde Staten, tot voor kort de enige markt waar voetbal nog niet zo populair was, groeit de sport. David Beckham was met zijn komst naar LA Galaxy een van de eerste Europese wereldsterren die er voet aan de grond zetten, gevolgd door namen als Pirlo, Kaka en Ibrahimovic. De afgelopen jaren is voetbal de enige sport in de Verenigde Staten waar de kijkcijfers op televisie stegen. Inmiddels is de voetbalcompetitie in de VS de NHL zelfs voorbijgestreefd. Met het WK, dat in 2016 door de VS samen met Canada en Mexico georganiseerd zal worden, zal die populariteit naar verwachting nog meer toenemen.

Een andere reden dat de populariteit van voetbal blijft toenemen is de hele markt eromheen. Met name op digitaal gebied vermaken spellen als FIFA en Pro Evolution Soccer miljoenen fans over de wereld (tal van voetbalclubs hebben zelfs gamende voetballers, of eSporters in huis). Spellen als Football Manager laten je in plaats van de speler juist in de huid van de coach kruipen, terwijl voetbalwedden je actief laat meespelen. Je zet in op de uitkomst van een wedstrijd, een doelpunt of doelpuntenmaker, en als de quotes gunstig zijn en je voorspelling goed, dan is meespelen extra leuk!

Bron: Pexels

Als laatste reden achter de toenemende populariteit is dat voetbal steeds inclusiever is geworden. Damesvoetbal zit in Europa in de lift, het Nederlandse dameselftal trekt volle stadions, onze speelsters spelen bij de beste Europese clubs. En ook kinderen en mensen met een beperking kunnen op steeds meer clubs meevoetballen, in zogeheten g-teams. Voetbal is voor iedereen, en dat lijkt de hele wereld steeds meer te beseffen.